Zhrnutie #1 (od Silvestra do Popolcovej stredy 2021)

Jozef Miloslav Hurban napísal dielo Od Silvestra do Troch kráľov, mne by bol na knižné zhrnutie tento časový úsek krátky, takže tu namiesto toho máme Od Silvestra do Popolcovej stredy. Alebo od Nového roka, aby to bolo všetko už v aktuálnom roku 2021? Ono je to vlastne jedno, lebo tie prvé prečítané knihy som začala čítať ešte dávnejšie v decembri.

Prečítané knihy

Tak naskôr tie minuločné – je to rereading životopisu sv. Alojza Gonzagu (keby bol tohtoročný letopočet len o niekoľko rokov vyšší, tak by sa dala použiť do výzvy Databázy kníh do kategórie “kniha vydaná pred sto a viac rokmi“, chýba jej len pár rokov – doslova) a piaty diel Hraničiarovho učňa (Výkupné za Eraka). Haltova svatba. A ten úžasný dialóg predtým, o tom, ako sa dá ostrihať.

Vtom si na niečo spomenula. Bez toho, aby zdvihla oči, povedala: “Necháš sa ostrihať, však?”

Halt si znova prstami pričesal vlasy. Sú trocha dlhé, pomyslel si.

“Urbím to sám,” vyhlásil a ruka mu samovoľne skĺzla k rukoväti saxonského noža. Teraz Paulina zdvihla oči od písania.

“Necháš sa ostrihať,” povedala a Halt si uvedomil, že určité slobody, ktoré po roky považoval za samozrejmé, mu už nebudú patriť.

“Nechám sa ostrihať,” pristal.

Ďalším rereadingom bola Bílá nemoc od Karla Čapka, tentokrát ako e-kniha z Databázy kníh. Česká filmová klasika má na youtube tento film, tak som túto Čapkovu hru chcela pred jeho pozeraním ešte takto pripomenúť. Na e-knihy sa obvykle neviem dobre sústrediť, ale toto bolo krátke a celkom dobre som si dej pamätala.

A ešte jeden rereading (a nie posledný v tomto prehľade) – životopis blahoslaveného Titusa Zemana. Zhodou okolností sa mi kniha hodila do knižnej výzvy na internetovom pohľadnicovom fóre (o prečítanej knihe sme potom ostatným účastníkom napísali na pohľadnici). To je zvláštne už samo o sebe, lebo knižné výzvy s kategóriami, do ktorých sa treba trafiť, ma nelákajú. A druhá zvláštna vec je kategória, ktorú januárová výzva mala. Kniha, ktorá sa odohráva na mieste, kam by ste chceli cestovať. Druhá vec, ktorá ma vo všeobecnosti neláka, je cestovanie. No ale tu sa také miesto v knihe predsa len objavilo. Celkom logicky sú v nej totiž miesta spojené s Titusovým životom a jedným z nich je Šaštín. Tam by som naozaj chcela ísť na púť. Tá septembrová je možno príliš veľká na to, aby sa tento rok uskutočnila vo svojej klasickej podobe, ale púť za kňazov, ktorá býva na jeseň… Hm… Bola som na nej prvý raz v roku 2019, minulý rok bola kvôli korone zrušená, ale aspoň som sa prihlásila do spoločenstva Modlitieb za kňazov, ktoré organizuje aj túto púť.

Potom je tu Zázrak svätej spovede od Franza Spiraga. Dúfam, že sa počas pôstneho obdobia bude možné vyspovedať…

Číslo 6 medzi tohtoročnými knihami má ďalší diel Hraničiarovho učňa (Čarodejník zo severu), ktorú som začala čítať, keď sa ohlásilo znovuotvorenie knižníc. Tak som si myslela, že dočítam druhú hraničiarsku knihu a obidve ich vrátim, no ale knižnice sa znovu zatvorili skôr ako by som stihla knihu dočítať. Tak som to skomentovala tak, že sa obmedzenia menia rýchlejšie, ako ja čítam. 😛

No a nakoniec posledný rereading – Biela loptička, ktorú napísal chorvátsky autor Nenad Brixy (to bude zaujímavé o chvíľu). Knihu som si pred časom kúpila v antikvariáte, aj keď som si o nej pamätala len to, že som ju ešte v detstve mala niekoľkokrát požičanú z knižnice, bola o tenise (hej, to vidieť aj na obálke, aj z názvu) a veľmi sa mi vtedy páčila. A páčila sa mi aj teraz.

Európska knižná výzva

Medzi “prečítané štáty” pribudlo Slovensko (Titus Zeman by sa dal zaradiť aj k Taliansku, podľa národnosti autorky, ale dala som ho sem), Česko (Bílá nemoc) a Chorvátsko (Biela loptička).

(Mapa je vytvorená pomocou https://mapchart.net/europe.html.)

Knižné prírastky

Už je tu toho napísaného dosť a hovorí sa, že obrázok je hodný tisíc slov, takže… 😉 Nové knihy, ktoré mi pribudli na poličky, sú tieto:

A tieto sú zase z antikvariátu:

Rozčítané

Filokalia na obrázku hore, konkrétne texty sv. Jána Kassiána. Vďaka knihe Buď, kde si si pamätám, kedy sa slávi jeho sviatok. Viete? Pomôcka: Tento rok sa to nedá 😉

2 thoughts on “Zhrnutie #1 (od Silvestra do Popolcovej stredy 2021)

  1. Hraničiarov učeň je láska a 5. časť patrí medzi moje obľúbené aj kvôli Haltovej svadbe, ale najmä celej výprave za Erakom a najmä, výraznejšie sa tu vyskytuje Gilan, ktorý patrí medzi moje obľúbené postavy 🙂 Aaaach teraz mám chuť prečítať si to znova 😀

    Páči sa mi

Pridaj komentár